Anbudssamarbeten i offentliga upphandling – när är det tillåtet?

Anbudssamarbeten i offentliga upphandling – när är det tillåtet?

Dela med dig av vår kunskap
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone

Anbudssamarbeten i offentliga upphandlingar har uppmärksammats på senare tid, inte minst genom att Konkurrensverket har drivit och driver flera domstolsprocesser om påstått otillåtet samarbete mellan företag. Vid offentlig upphandling kan företag som saknar egen kapacitet och förmåga att på egen hand lämna anbud samarbeta med andra företag i syfte att kunna lämna anbud, men i vissa fall kan anbudssamarbeten strida mot konkurrenslagen.

Påföljderna vid överträdelse av reglerna är kännbara då företag bland annat kan drabbas av konkurrensskadeavgift och uteslutning i framtida upphandlingar. Det är därför viktigt för företag som deltar i upphandlingar att veta var gränserna går – när är det tillåtet att samarbeta? Även från myndighetshåll är det viktigt att känna till var gränsen går för att rätt kunna bedöma anbud.

Under seminariet behandlar vi frågor som:
– Vad ska anbudsgivare tänka på vid samarbete i en offentlig upphandling?
– I vilka situationer är anbudssamarbete tillåtet?
– Vilka påföljder kan uppkomma för företag vid otillåtet samarbete?
– Hur ska upphandlande myndigheter bedöma samarbeten vid utvärdering av anbud?
– Vad bör/kan en upphandlande myndighet göra vid en befogad misstanke om ett otillåtet samarbete?

DATUM
20 september 2017

TID
Klockan 8.00-9.00. Frukost serveras från klockan 7.30.

PLATS
Advokatfirman Lindahl, Mäster Samuelsgatan 20, Stockholm

ANMÄLAN
Anmälan görs senast den 13 september 2017 till sara.lundblad@lindahl.se.
Du är naturligtvis välkommen att bjuda med dig en eller flera kollegor! Anmäl dig nu, antalet platser är begränsat.

FRÅGOR
Eventuella frågor kan ställas till Sara Lundblad på sara.lundblad@lindahl.se eller 08-527 70 800.